Прочетен: 2277 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 11.05.2018 18:40
Съдържание
Теорията твърди, че когато обществото пропуска и не обръща внимание на малките нарушения на реда, като изхвърлянето на боклук на места извън предназначените, вандализъм, пиене на публични места и други, провокира други хора към извършване на подобни или по-сериозни нарушения. Психологическият механизъм за това се илюстрира по следния начин: „Ако за другите може, защо не и за мен?“. При това нивото на нарушаване на правилата става все по-ниско и води рано или късно до по-сериозни нарушения.
И обратно, активната работа по предотвратяването на малките нарушения и наказването на нарушителите даже за най-малките нарушения, създава атмосфера за нетърпимост към всички нарушения (нулева търпимост).
> Практическо прилаганеТеорията намира широко приложение на практика – първоначално в Ню Йорк и след това в много градове на САЩ, Европа, Южна Африка и други. Пръв започва това новият кмет на Ню Йорк Рудолф Джулиани, през 1994 година, и новият комисар на полицията Уилям Братън, които обявяват война на такива малки нарушения като графити, просията, пътуването без билети и други. В резултат на това количествата престъпления в града са съкратени значително, гражданите започват да живеят в по-чист и спокоен град.[2].
> Експериментална проверкаСоциолозите в университета Гронинген (Нидерландия) са провели шест експеримента за правилността на теорията.
Eксперимент 1Първият експеримент е проведен на улица, на която има много магазини и където хората паркират велосипедите си при покупки. На стената има поставен голям надпис, забраняващ да се рисува на стените. Първоначално стената е чиста. Експеримантаторите поставили на всеки велосипед рекламна бележка на несъществуващ магазин. Тъй като не е имало кошчета за боклук собствениците имат три варианта - да хвърлят бележката, да да я постави на друг велосипед или да я вземе със себе си. Първите две се считат за нарушение.
От 77 велосипедисти само 25 (33 %) са се държали некултурно. След това експеримента е проведен при същите условия, като стената е нацапана с различни безмислени рисунки. При това 53 човека от 77 (69 %) са замърсили. По такъв начин нарушаването на забраната да се рисува на стената, води до провокиране на хората да нарушават правилата за замърсяване на улицата.
Експеримент 2Вторият експеримент трябва да покаже дали теорията се отнася само за общовалидни правила или важи и за локални правила. Изследователите преграждат главния вход на паркинг с ограда и оставят широк отвор в нея. Поставят знак „Вход забранен, обиколи на 200 метра“ и надпис „Забранено е да се закрепват велосипеди към оградата“. И отново са изпробвани два варианта: спазен или нарушен ред. В първия случай до оградата има четири велосипеда, които не са закрепени на оградата и втори: със закрепени към оградата велосипеди. Резултатът е: през отвора са преминали 27 % в случая на ненарушение и 82 % в случая на нарушение.
Експеримент 3Третият експеримент е проведен в подземен паркинг на супермаркет, където е поставен добре видим надпис „Моля, върнете взетите от магазина колички“. В ситуацията на спазени правила в паркинга няма колички, а в случая с нарушен ред има четири колички. Към колите на посетителите се поставят подобни на първия експеримент рекламини материали. В първият случай на земята са хвърлени рекламите от 30 % водачите, във вторият – 58 %.
Експеримент 4Четвъртият експеримент е подобен на първия. Разликата е в използването на звуково нарушение „бомбички“, които са забранени да се използване в Нидерландия. При случай, че има нарушение на реда от този вид, хората изхвърлят поставените листове с реклами по-често на земята.
Експерименти 5 и 6В петият и шестият експеримент хората са провокирани на малка кражба. От пощенската кутия стърчи плик с прозрачно прозорче, от което се вижда банкнота от 5 евро. Експериментаторите наблюдават преминаващите близо хора, като броят кражбите. В ситуацията със спазен ред, пощенската кутия е чиста и няма боклук наоколо. В случая на нарушен ред, кутията е изрисувана и има боклук наоколо.
В ситуацията на „спазен ред“ само 13 % от преминаващите 71 човека са взели плика. В другия случай 27 % от преминаващите 60 човека, а разхвърляният боклук е провокирал 25 % от хората към кражба (от 72 човека).
2. MONEY.BG
3. PROFIT.BG
4. INFOSTOCK.BG
5. В.ДНЕВНИК
6. в.ПАРИ
7. в.БАНКЕР
8. в.КАПИТАЛ
9. ДАРИКФИНАНС.БГ
10. МЕДИАПУЛ
11. В.КЛАСА
12. АМУНДИ